Fredericia Radikale Venstre

06. june

Grundlovstale 2018

Hjertelig tillykke med grundlovsdagen!

Grundloven er en succes. Lad den blive ved med det!

Grundloven er bygget på princippet om retfærdighed, solidaritet og ligeværd.

En stemme fra bonden vægter lige så højt som en stemme fra greven.

Et hvert barn har ret til skolegang og uddannelse, uanset om det kommer fra den stråtækte eller herskabsvillaen, om det kommer fra postnummer 2900 eller postnummer 7000.

Jeg tror, at principperne i vores grundlov er en væsentlig årsag til, at vi flere gange er kåret som verdens lykkeligste land. Ligheden og retfærdigheden gør at alle har mulighed for at udfolde sig og at modpolerne ikke bliver så store.

Vi byder vores gæster, der kommer i krydstogtskibene, velkommen, med stolte fortællinger om vores uddannelsessystem og vores velfærdssystem, som ikke lader nogen i stikken.

Og det har vi dælme også grund til at være stolte af !

Vi skelner nemlig ikke mellem fattig og rig, mellem sort og hvid eller mellem kristne og muslimer..

Og sådan skal det blive ved med at være!

Det, som sker lige nu,

-    hvor der bliver defineret ”huller i danmarkskortet”,

-    hvor vi har fået tildækningsforbud,

-    hvor børn i 6-års alderen skal bestå eksamener for at komme i skole – hvis de vel at mærke kommer fra helt bestemte postnumre

-    og hvor vores 1-årige skal tvinges i uddannelse (stadig samme postnummer regel, for det gælder ikke os fra den hvide ghetto i Taulov, Skærbæk og Trelde).

Det gør mig stærkt bekymret.

For, ved I hvad?

Jeg er bekymret over at vores ordentlighed er ved at smuldre og jeg er faktisk bekymret over at når vi gradbøjer retfærdighed og lighed, udvander vores grundlov!

Lige så stille og uden at vi protesterer i særlig grad.

Grundloven er en succes. Lad den blive ved med det!

EU er en succes. Lad den blive ved med det!

Men det som sker lige nu. Det gør mig bekymret.

-    Det bekymrer mig at vi sætter grænsebomme op og lader vores sydeuropæiske naboer segne under byrden af flygtninge og migranter.

-    Det bekymrer mig at vi ikke har en fælles asylpolitik i EU, hvor vi løfter i flok.

-    Det bekymrer mig at vi i Danmark ikke ta’r ansvar og bidrager fuldt ud i at skabe et økonomisk stærkt EU for der er ikke garantier for at Europa også fremover er et rigt og velstående kontinent.

-    Og jeg er bekymret for at vi har indtil flere af de store gadedrenge stående i kulissen (En Putin,  en Trump)som ikke er blege for at skabe røre i vores andedam, hvis det er til deres egen fordel.

-    Og jer er også bekymret for at vi ikke kæmper nok for at bibeholde et stærkt Europa. Et Europa, der er stærkt nok til at kunne hjælpe mennesker der er i krise på en ordentlig og værdig måde.

Jeg elsker at kunne rejse hvorhen jeg vil i Europa.

I min virksomhed kan vi handle med Østrig, Spanien og – lidt endnu – med England__uden problemer.

Min store datter har brugt sit sabbatår på at arbejde i Portugal – uden problemer; hun kunne bare tage af sted og starte på jobbet. Det er fantastisk – for vi udvikler os og får nye perspektiver, når vi møder andre kulturer og ser andre måder at leve på og vi bliver i stand til at se os selv lidt udefra.

Jeg håber at verden er ligeså åben om 10 år, når min yngste datter måske også står og vil ud og opleve verden.

Jeg håber at hun frit kan rejse til Bulgarien, Rumænien og Italien.

Rent ud sagt så håber jeg, at vi ikke har fucket med vores europæiske alliance, men tværtimod har været solidariske og gjort den stærkere.

Så stærke at vi kan sikre vores egen ordentlighed, at vi kan tage ansvar for vores klima og miljø, at vi tage ansvar for menneskerettigheder og at vi kan tage ansvar når folk i nød banker på vores dør.

EU er en succes. Lad den blive ved med det!

Hjertelig tillykke med grundlovsdagen!

5. juni 2018,

Nanna Nørholm